Redactie LiefdeRijk: Ingrid Franssen; Bertie Gelijk; Tsjêbbe de Vries
God, onze Schepper, is volkomen volmaakte liefde, Heilig in Zijn Goddelijke Wezenlijkheid en Mens in Jezus Christus in ons.
Lieve Mensen,
Wij, de redactie, zijn blij met ware verhalen!
Verhalen van jullie, lezers, die ons geloof in de liefde van onze Schepper bevestigen.
Want we weten dat die bemoedigen.
Ken je zoiets, aarzel niet en
schrijf of bel ons! Schrijf naar info@eeuwigliefdezijn.nl
We kunnen niet beloven dat het altijd of in zijn geheel geplaatst wordt, maar we zijn er zeker
blij mee!
Inleiding
Eigenlijk had ik de inleiding voor de nieuwsbrief “LiefdeRijk” juni 2021 al geschreven. De tekst daarvan staat onder de titel ‘Eeuwig Dag’ rechts geplaatst. In juni belandde ik namelijk behoorlijk ziek in het ziekenhuis waar bleek dat ik een bacterie in mijn bloed had. Het heeft ruim twee weken geduurd, met een doorlopend infuus met verschillende soorten antibiotica, voor ik met een flinke dosis antibiotica pillen weer naar huis mocht, uitgeteld, kilo’s afgevallen en verslapt. Inmiddels zijn we in de maand juli beland en langzaamaan probeer ik de draad weer op te pakken, met de bedoeling om “LiefdeRijk” in juli aan te reiken.
Ziek zijn en in een ziekenhuis liggen is niet leuk. Toch kan ik zeggen, ik heb ervan geleerd, juist omdat het niet gemakkelijk was. Gezondheid is waardevoller dan alle goud van de wereld, maar wat er te leren is wanneer je ziek bent en verzorging nodig hebt, is evengoed heel waardevol, zo heb ik ervaren. Iets daarvan wil ik daarom delen. Ik lag met 3 andere mensen op een zaal, die er ook allemaal niet voor niets lagen. Er was totaal geen sprake van privacy. Een gordijn dichttrekken houdt het geluid niet tegen. Dus algauw was ik op de hoogte van alle leed en pijn van de andere patiënten en zij van het mijne. En dan bemerk je dat de ene zorgverlener de andere niet is en dat er regelmatig dingen fout gaan, ook bij mij. Maar wanneer je dat aangaf, dan kon je de wind van voren krijgen, de verzorging heeft per definitie gelijk. Dat was voor mij heel moeilijk om te accepteren en het irriteerde mij, want het waren geen kleine foutjes.
Thuisgekomen had ik de tijd om al die dingen die gebeurd waren te overdenken en in gesprek te gaan met de hemelse Vader. Zie, voelen en beseffen hoe Gods Woord van liefde bedoeld is en daar naar leven, is één ding, maar het ook daadwerkelijk doen in omstandigheden waarin niet iedereen naar liefde handelt, is toch iets heel anders. Zou iedereen heel liefdevolle zorg en aandacht gegeven hebben, dan was er geen reden geweest om verontwaardigd of verdrietig te worden, maar dat was niet steeds het geval. Onze hemelse Vader maakte mij duidelijk dat ik niet in die ware liefde gebleven was. Ik realiseerde mij hoe gemakkelijk je afwijkt van liefde in moeilijke situaties, terwijl je er moe en ellendig aan toe bent. En ik voelde mij schuldig en vroeg de hemelse Vader om vergeving. Maar in mij bleef toch wat wrevel over de zorg en ik vroeg de hemelse Vader om mij daarvan af te helpen. Zijn antwoord was, “Heb Ik jullie niet aangeraden om je vijanden lief te hebben?” Ik bekende volmondig dat ik daar niet aan gedacht had en dat mij dat speet. Toen liet de hemelse Vader mij de kant van de zorg zien en ineens begreep ik waardoor zij zo handelden, ik begreep hen, ook al begrepen zij ons patiënten niet steeds evengoed, ik begreep dat zij handelden naar kunnen en dat ik niet meer dan dat van hen mocht en kon verwachten. Toen ik dat inzag en begreep, was mijn irritatie meteen weg en kon ik hen, door hen te begrijpen, liefhebben.
Wij kunnen Zijn liefde willen zijn, maar zonder Zijn liefde krijgen wij dat, vooral in moeilijke situaties, niet voor elkaar. Om werkelijk in alle omstandigheden Zijn liefde gelijk te zijn hebben wij Hem nodig, Zijn liefdevolle uitleg, altijd. Hoe je ook je best doet om naar Zijn liefde te leven, je kunt het niet alleen, niet zonder Zijn hulp, onthoud dat, dat bespaart je veel moeite!
Inhoud
Eeuwig Dag
In Hemels Brood 7373 laat de hemelse Vader ons weten dat we eens tot de eeuwige dag zullen komen. Hij zegt daarin onder andere: “Blijf dat geloven, blijf daarop vertrouwen, vandaag en morgen en overmorgen en steeds, elke dag, tot in de toekomst alles wat vandaag en morgen en daarna gebeurt, die dag tevoorschijn brengt.”
Er is vaker gesproken over die dag, die eeuwig leven is. We verwachten allemaal voor die tijd de wederkomst van Jezus Christus, want Jezus heeft bij Zijn hemelvaart beloofd dat Hij terug zal komen, over geen 2000 jaar. En vanaf Zijn geboorte en leven op aarde tot nu zijn we ongeveer 2000 jaar verder. Veel mensen hebben het erover dat we in de eindtijd leven. Maar met dat ene zinnetje, vooral het schuingedrukte vette deel, wordt eigenlijk gezegd dat alles wat er gebeurt tot die eeuwige dag leidt, en dat is heel belangrijk. Want dat zegt eigenlijk dat onze keuzen ermee in verband staan. Wellicht ligt het dan ook aan onze keuzen wanneer Jezus Christus op aarde terugkomt.
Wij kunnen speculeren, en dat wordt ook door veel mensen gedaan, maar met de vrije wil kiezen mensen zelf hoe een en ander gebeurt. En in deze tijd, in onze omgeving, zijn er veel kerken dichtgegaan, zijn er veel mensen zonder een duidelijk geloof in onze Schepper, zijn er veel mensen die vanuit hun eigen denken bepalen wat wel en niet goed en wat wel en niet waar is. Er zijn daarbij veel heel verschillende meningen en ieder wil graag dat zijn mening gesteund wordt.
Wanneer het dan werkelijk aan de keus van de mens ligt wanneer de werkelijke vrede komt, en we kijken om ons heen en zien zoveel mensen zonder geloof, die vanuit het eigen denken leven, kun je wat moedeloos worden, hoe kan dat nog goedkomen? Maar in Hemels Brood 7361 staat:
“Nu mag de wereld nog een chaos zijn, maar dat zal niet lang meer duren, de wal zal het schip keren en zonder veel schade zal de wereld tot zichzelf komen en voor Mij, Mijn waarheid, Mijn liefde en haar wijsheid kiezen, uit geheel eigen vrije keus. Er zal dan een nieuwe wereld vol ware liefde ontstaan die voor lange tijd rust en vrede aan de mensen zal geven.”
Daarmee wordt eigenlijk gezegd, alle afdwalingen die de mens meemaakt zullen hem tot het juiste inzicht van werkelijk leven brengen en met dat juiste inzicht zullen alle mensen tot het ware leven uit eigen vrije wil komen. Hoe mooi is dat!
Ingrid Fransen
Wie Mij volgen
Wie Mij volgen hebben slechts één thuis,
het innerlijk van het eigen hart,
waar zij uit alle wedervaren welkom zijn.
Het is de opslagplaats van alle leven,
alle wijsheid, kracht en macht.
Wie regelmatig huiswaarts keert,
in innerlijke stilte rust
en in Mijn straling zich dan koestert,
verkwikt op tijd,
vindt leniging voor elke nood,
ontvangt het dagelijks voedsel
voor de aardse tocht,
voor ziel en lichaam beide.
Wie regelmatig huiswaarts keert,
voelt dat lk verder groei in haar of hem,
gaat moedig weer op weg,
draagt vrede en beschutting met zich mee,
verwacht niets van de wereld
en stopt het zieke zoeken buiten,
maar deelt en geeft wat in zichzelf
volmaakt en onuitputtelijk aanwezig is,
en voelt dat vreugde scheppend geven vergezelt.
Pieter van Acoleyen
Hemels Brood 7424
Zou een plant bloemen krijgen en zaad vormen als Ik niet vooruit dat in oorsprong in de plant gelegd had bij de schepping? Zouden vogels hun eieren uitbroeden en hun jongen te eten geven, als Ik hen het instinct daartoe in oorsprong niet gegeven had? Zou een vogel zijn weg weten naar zomerse gebieden wanneer de winter in aantocht is, als Ik dat niet vooruit in hem gelegd had? Zou een mier in zijn ordening blijven als het niet in oorsprong door Mij in hem vastgelegd was?
Veel meer zou niet zo zijn en niet zo verlopen, als het niet door Mij bij de schepping al in de oorsprong was vastgelegd. Maar van alles wat Ik in planten, in vogels, in mieren, en in veel en veel meer heb vastgelegd, zijn al diegenen in hun natuurlijke levensspoor zich niet bewust zoals de mens zich bewust is van zijn bestaan, van zijn mogelijkheden, van zijn vrijheid, en het is alleen de mens die de vrijheid heeft om buiten zijn ordening keuzen te maken en kan weten, kan beseffen, in vrijheid van keus te leven en dat begrijpen. Alleen de mens heeft die vrijheid.
De plant groeit zoals door Mij ingegeven, de vogel volgt zijn instinct door Mij ingegeven, de mier doet zijn werk door Mij ingegeven, allemaal zonder de vrijheid om anders te kiezen, zonder vermogen om anders te kiezen, zonder besef dat zij Mijn ordening volgen, en toch zijn zij blij en dragen de schoonheid van leven, de pracht van bestaan. Maar de mens draagt niet alleen de pracht van bestaan, hij is zich daarvan ook bewust en beseft zijn bestaan en zijn vrijheid, beseft zijn vermogen om te kunnen kiezen en de vrijheid om een eigen weg naar eigen keus te kunnen gaan.
De mens heeft daarbij van Mij het geweten gekregen, zodat hij van al zijn keuzen kan weten wat wel en wat niet goed is voor hem om te doen of te laten, de mens heeft een eigen persoonlijke levensverantwoordelijkheid in samenhang met dat geweten gekregen, en in zijn hart het besef van Mij, zijn Schepper, zijn God, zijn Levengever in alle opzichten. En het zou hem heel goed gaan wanneer hij zijn keuzen zou afstemmen op het goede, op Mijn liefde en wijsheid in zijn hart.
In zijn geweten weet de mens dat, want bij de schepping heb Ik dat in de mens gelegd, altijd aanwezig in zijn besef in zijn hart, omdat Ik altijd aanwezig ben in zijn hart en daarmee is ook altijd Mijn liefde en haar wijsheid in ieder mens aanwezig en door het geweten gekoppeld aan het levensbesef in ieder mens persoonlijk en in allen tezamen. Daarom kan geen mens zeggen, ik wist het niet, ik wist niet van Uw bestaan, ik heb U nooit gezien, want Mijn aanwezigheid in ieder mens is zijn leven, en zo is het dat wie beseft en voelt te leven, die weet, die kent, die ziet, Mij, Mijn liefde en haar wijsheid.
En dat is de vrijheid van ieder mens persoonlijk, erkent hij Mij als zijn Levengever, zijn Schepper, zijn bestaan in zijn vrijheid met al zijn mogelijkheden, of verloochent hij Mij? En Ik zeg jullie, elke keus die een mens maakt vanuit de erkenning, vanuit liefde zoals Mijn leven liefde is, zal hem dichter bij het eeuwig gelukzalige leven brengen. Iedereen weet dat in zijn hart, maar niet iedereen hecht daar de juiste waarde aan. Nu is het de tijd om die waarde te zien en Mij aan te nemen, Mijn liefde en haar wijsheid, nu is het de tijd om Mij in je hart te volgen. Nu kun je Mij beseffen in alles, NU.
Hulp door gebeurtenissen
Het is niet altijd even gemakkelijk om bij jezelf te zien wat je nog aan misvattingen hebt, omdat je die vaak niet als zodanig beseft. Om tot de juiste inzichten daarover te komen is het nodig om fouten te maken. Je kunt nog zo graag alles goed willen doen, maar die misvattingen, verdraaide meningen, een oordelende denkwijze, ontdek je juist wanneer je fouten maakt.
Met allerlei gebeurtenissen haalt de hemelse Vader dat naar voren, waardoor je beseffen gaat dat er iets niet klopt, dat je ergens iets mist en vervolgens ga je zoeken naar de waarheid. Bij dat zoeken krijg je ingevingen van de hemelse Vader waardoor je steeds een beetje meer inzicht krijgt en waardoor je gaat ontdekken dat je overtuigingen toch niet helemaal juist waren, dat je in bepaalde situaties toch geoordeeld hebt. Die ingevingen krijg je alsof ze van jezelf zijn, maar in werkelijkheid krijg je die uit liefde van de hemelse Vader, om je verder te helpen op je weg over de aarde.
Wanneer je een gevoel krijgt dat wat er gebeurt niet klopt met jouw gedachten, dan kan het zijn dat dat bedoeld is om je tot een nieuw inzicht te brengen. Zo helpt onze Schepper ons met allerlei gebeurtenissen naar het doel van ons bestaan op de aarde, en juist met zo’n nieuwe inzicht kom je steeds wat dichter bij je Schepper, bij Zijn liefde, die je dan ook steeds meer zelf mag gaan zijn.
Ingrid Franssen
Interview Jan
Onderstaand verhaal is opgeschreven op 20 mei 1994 door Jan Franssen. Hij beschrijft hierin hoe hij de boeken van Jakob Lorber vond. Het “toeval” speelt hierin voor hem een belangrijke rol.
Hoe kwam ik tot de “Lorber”-boeken.
1e. Vaak heb ik gezegd: ”Ik zou graag geleefd hebben ten tijde van Jezus”, maar de laatste jaren herhaalde ik deze uitspraak steeds vaker, omdat we dan met Hem zelf zouden kunnen praten.
2e. Op een middag in Banneux, waar ik met een mevrouw, Martina, was, komt er een religieuze zuster uit Banneux naar ons toe en zij vraagt of wij ’toevallig’ van een gebedsgroep zijn. We zeggen beiden ja. Wat een ’toeval’. De zuster vraagt ons te bidden voor een zieke priester en wij beloven ieder om dit te doen. Dat gebeurt woensdag op de “Kommel” en donderdag in de Koepelkerk.
Verder zegt ze dat ze graag een boek had willen bestellen, maar dat de winkel het niet graag doet.
Ik vraag dan wat voor boek dat is. De titel is “Jonathan Livingston zeemeeuw”
Ik zeg: “Zal ik het in Nederland eens proberen?” Dat vindt de zuster goed. Ze protesteert nog even i.v.m. betalen. Ik zeg, dat komt wel goed, u krijgt het kado.
3e. Thuisgekomen uit Banneux bel ik in Maastricht boekhandel “Veldeke”. Ik ben nog niet uitgesproken met de naam zeemeeuw of de verkoper zegt: “en Richard Bach heeft het geschreven en ik heb ’toevallig’ nog een op voorraad”. Zaterdag ben ik het boek gaan halen, in kado-verpakking, het kostte ca.20-25gld.
4e. Zondagmorgen, voor ik in bad ging, zocht ik een boek om te lezen, in een boekenkast met meer dan 600 titels kies ik ’toevallig’ het boek “Leven na dit leven” van Moody uit. Als ik achterop kijk zie ik ’toevallig’ zeemeeuw staan en als ik verder kijk staat er Richard Bach, auteur van “Jonathan Livingston zeemeeuw”.
Dit is toch merkwaardig, dat ik uit meer dan 600 boeken het enige uitkies waarop de achterkant ’toevallig’ Richard Bach, auteur van “Jonathan Livingston zeemeeuw” staat.
5e. Nu zou ik graag meer weten over Richard Bach, auteur van “Jonathan Livingston zeemeeuw” maar het boek is nog in kadoverpakking, omdat ik het ’s middags naar de zuster zou gaan brengen in Banneux. De kinderen zeggen, we kunnen het in de bibliotheek halen. Ik zeg, dat is goed. ’s Zondagsmiddags breng ik het naar Banneux, geef het af bij de winkel die het niet graag wilde bestellen en de zuster komt het na 15 min. ophalen.
6e. Nadat de kinderen het boek uit de bibliotheek meegebracht hebben, lees ik het en voel aan dat hier iets moois verteld wordt. Ook de kinderen, Jan was toen 19 en Suzanne 16 jaar oud, vinden het een bijzonder boek. Ik zie veel analogie met het evangelie, een zeemeeuw heet zelfs Simon. Na de bladzijde waar staat hoe de 1e zeemeeuw met grote snelheid tegen een rots vliegt, staan de foto’s voor het grootste gedeelte in het grijs (dood). Het is een boek dat je aan het denken zet en ’toevallig’ niet in een categorie te plaatsen is.
7e. Gedreven ga ik naar boekhandel “Veldeke” met de vraag of ze nog meer aanverwante boeken hebben van Uitgeverij Strengholts. Ik krijg het adres en bel en leg uit wat ik zoek. Ze sturen een lijst met esoterische boeken. Hier kruis ik vele titels aan en ga naar boekhandel “Veldeke”. De verkoper is eerlijk en zegt: “Hier heb ik nog niet 10% van, omdat ik een algemene boekenwinkel ben, maar je moet op de Grote Gracht in Maastricht zijn, daar is een gespecialiseerde Esoterische boekenwinkel.” Ik ga daar naartoe en ze zeggen dat ze zeker 80% van de aangekruiste boeken hebben en ik krijg ook nog andere prospecten van andere uitgevers. Die neem ik allemaal mee, maar koop nog niets. Ik ga zoeken en vind wel 150 titels die ik aankruis.
8e. Dan ga ik na een week terug en koop 2 boeken, “Emed” en iets over een beschermengel. De verkoper zegt dat deze goed zijn om mee te beginnen. Het ’toeval’ wil dat ik ze niet inkijk in de winkel. Thuis blijven ze in de zak van de verkoper liggen, ik kon ze niet lezen, er was iets in mij dat zei: “Deze zijn niets voor jou”. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik heb de verkoper gebeld en gezegd dat ik ze niet kon lezen. Geen probleem, zei hij, dan ben je er zeker nog niet aan toe, breng ze maar terug. Na 14 dagen heb ik ze onaangeroerd teruggebracht. Toen ben ik in de boekenwinkel gaan rondkijken van wat er nog allemaal op mijn lijst met 150 titels stond. Zo kwam ik bij een apart rek met alle boeken van Jakob Lorber waaronder “Het Grote Johannes Evangelie”. Ik vroeg: “Mag ik er eens inkijken?” Hij zegt: “Ga uw gang.” Ik doe het eerste deel in het midden open en na enkele regels was ik diep geraakt door de enorme waarheid, echtheid, wijsheid en liefde die eruit sprak! Dit is grandioos! Meteen deel 1 gekocht. Dat was op 16 april 1994 om 16.00 uur voor fl.49,50.
9e. Direct erin beginnen te lezen, kris kras stukjes, heerlijk wat doet dat goed. Zoon Jan ziet mij van harte lezen en is vol belangstelling en neemt mij deel 1 uit de hand, en ik ga de volgende dag deel 2 kopen, en bestel deel 1 bij, zodat we niet met zijn tweeën in een boek hoeven te lezen. De boekenwinkel had namelijk van alles maar 1 exemplaar. Ook Jan vindt het schitterend.
10e. Dan ben ik zo enthousiast dat ik een lijst maak met personen die het ook zouden moeten lezen, omdat ze het verdienen. Ik bestel 15 stuks van deel 1 bij. Binnen enkele dagen zijn ze er. De doos is zwaar maar dat is niet erg. Nu kan ik ze gaan geven aan mensen die ik er een plezier mee wil doen. Eerst geef ik er een aan Martina en haar man zodat ze niet met zijn tweeën in een boek hoeven te lezen. Vervolgens neem ik ze mee naar de gebedsgroep waar ik 5 stuks uitdeel op 5 mei 1994 en zeg dat ze het met het hart moeten lezen, want met het verstand alleen gaat het niet.
11e. Zo heb ik ook de bisschop Mgr. Wierts en onze pastoor het “Grote Johannes Evangelie” gegeven en de deken van Maastricht. Zie de foto’s na dit verhaal. Tot nu toe, dat is 19 september 2006, heb ik van de Kerk nog niets gehoord, maar bij de gebedsgroep waren er wel enkele mensen begeesterd en zij wilden alle boeken hebben.
12e. Dat wij heel enthousiast zijn, hoef ik niet te zeggen, en vervolgens zijn we met de Duitse boeken begonnen, omdat er geen Nederlandse titels meer zijn.
13e. Nog enkele zinnen en dan is deze story klaar op dit papier, dat is op 4 september 1994.
Met Pinksteren, 20 mei 1994, mochten we deelnemen aan een ontmoetingsweekend in Brugge onder leiding van Pieter van Acoleyen en Agnes. Daar waren we slechts enkele uren en het was er heel fijn. De ogen van stralende mensen zijn misschien het handelsmerk van Lorberlezers. En tot slot was er Bietigheim van 15 tot 21 augustus 1994, dat was EEN WEEK IN DE HEMEL. Een van de begenadigde sprekers daar was Walter Floreani.
Aanvulling: Misschien moet ik nog vertellen dat mijn eerste echtgenote in mei 1993 overleden is en ik met onze zoon Jan van 18 en onze dochter Suzanne van 15 achterbleef. We hebben tezamen verder geleefd en waren gelukkig zoals van te voren. Werkelijk gelukkig. Toen ik dan in april 1994 de Lorberboeken ontdekte was ik overgelukkig.
Maar de geschiedenis gaat nog verder, want toen ik Ingrid, mijn tweede echtgenote, leerde kennen op een Lorberlezing in Hoogeveen, dat was op 5 juni 1995, kwamen we er naderhand achter dat zij ook ’toevallig’ gelijktijdig in april 1994 de Lorberboeken had ontdekt en zo liepen onze sporen ’toevallig’ parallel, zonder dat we dat van elkaar wisten, en zo werd het geluk voor mij, en ook voor Ingrid, nog groter. Op 5 januari 1996 zijn wij op een stralende dag getrouwd, de hele week was er een soort ijzel, maar ’toevallig’ alleen die dag niet, en de hemel was rood-roze gekleurd al om 9.00 ’s morgens en ’s avonds was het ook onvoorstelbaar mooi rood. Steeds meer treffen we liefdevolle mensen die ook begeesterd zijn en daardoor het geluk nog vergroten. Onze oneindig Lieve Vader hartelijk dank.
Jan Franssen
Waar ligt de grens
Hoeveel kan worden verdragen… waar ligt de grens
van de pijn die machteloos toeziet
met het hart van een mens…?
en als ze me vragen “waarom heb je verdriet ?”
dan zal ik ze zeggen “om mezelf is dat niet
ik huil om mensen die radeloos zijn
hun leven beheerst door zorgen en pijn
ik huil om een wereld…een wereld in nood
maar het meest om de angst…de angst voor de dood”
Hoeveel kan worden verdragen… waar ligt de grens
om steeds weer te kunnen vergeven
met het hart van een mens…?
en als ze me vragen” waarom heb je berouw ?”
dan zal ik ze zeggen ’’ik nam het nooit zo nauw
niet met de waarheid en niet met de wet
mijn leven totaal in het duister gezet
ik wilde ervaren…zonder gebod
ik was ontrouw aan mezelf maar ook aan mijn God”
Hoeveel kan worden verdragen, waar ligt de grens
Ja, eindeloos groot is de liefde
in het hart van een mens…!
en als ze me vragen “waarom heb je plezier ?”
dan zal ik ze zeggen “het is maar tijdelijk hier
ik ben blij met hetgeen er voor mij valt te leren
dat liefde mijn hele leven kan keren
nu ken ik het doel…en weet waar het toe leidt
en daarom ben ik tot alles bereid”…
en als ze me zeggen “het leven heeft geen zin”
dan gaat heel mijn wezen daar dwars tegenin
want eens als dit lichaam zijn werk heeft gedaan
dan leg ik het af om weer verder te gaan
met al hetgeen ik hier heb geleerd…
dan volg ik de Stem die mijn hart heeft gekeerd !
Willeke Hesseling
van de CD Jij en ik – Grenzeloos 2
Planten zijn intelligentie vormen van leven
Bloemen richten zich naar de zon
Dit besef dringt langzaam maar zeker bij steeds meer wetenschappers door. Het verwondert nog weinig mensen dat zonnebloemen zich naar het zonlicht keren. Maar hoe weten die planten waar de zon staat? Kunnen zij voelen waar het zonlicht vandaan komt? Er zijn andere observaties die bevestigen dat planten intelligente levensvormen zijn. Het kruidje-roer-me-niet bijvoorbeeld, kan voelen, want het reageert direct op een aanraking met het sluiten van zijn blad. Veel planten, zoals de citroen geranium, verspreiden een sterke geur zodra die worden aangeraakt. Deze geur kan een signaal voor soortgenoten zijn die zich daarop gaan beschermen tegen vraat door dieren. Een vleesetende plant zoals de “venusvliegenvanger” neemt waar, of voelt, dat een vlieg een van zijn voelsprieten aanraakt en klapt daarop razendsnel dicht en verteert de vlieg in een aantal dagen.
Bewustzijn
In een artikel op de website “Scientias.nl” staat een wetenschappelijke studie waarin wordt aangetoond dat planten samenwerken met ondergrondse schimmelnetwerken. Zo zou een plant het schimmelnetwerk suikers geven in ruil voor voedingstoffen die hij voor zijn eigen groei nodig heeft. Hoe kan die plant weten waar de schimmel behoefte aan heeft en dat hij bij die schimmel voedingsstoffen voor zichzelf kan verkrijgen? Een zelfde soort samenwerking is bekend van stikstof bindende planten. Die hebben wortelknollen waarin bacteriën groeien die de plant voorzien van water oplosbare vormen van stikstof zoals ammonium of nitraat en de bacteriën ontvangen voedingstoffen van de plant.
In een ander onderzoek dat Scientias in hun artikel beschrijft, toonden onderzoekers aan dat het kruidje-roer-me-niet een geheugen moet hebben. Wanneer ze de plant lieten vallen sloot deze zoals verwacht meteen zijn bladeren. Maar als iemand dan de plant weer liet vallen, gebeurde dat niet. Ook als het experiment werd herhaald, sloot de plant zijn bladeren niet weer, maar hij reageerde wel prompt op het aanraken. Dus kennelijk kan deze plant onderscheid maken tussen een val en een aanraking en kan hij zich iets herinneren.
Nog beter moet het bewustzijn van de vleesetende plant, zoals de venusvliegenvanger, zijn. Pas als een insect de voelspriet op zijn blad twee keer binnen een bepaald tijdsbestek heeft aangeraakt, grijpt hij zijn prooi. Hoe kan die plant weten dat een voelspriet op zijn blad twee keer is aangeraakt en dat die aanraking binnen een bepaalde tijd is opgetreden? Kan een plant tellen?
Plantgeesten
Kennelijk kunnen planten hun omgeving waarnemen, met elkaar communiceren en op een intelligente wijze op hun omgeving reageren. Planten reageren op kou en warmte, droogte en vocht, licht en donker. De grote vraag is, hoe kunnen planten waarnemen als zij geen zenuwstelsel hebben? Want fysieke zintuigen worden gevoed door zenuwsignalen die de oren, ogen, neus en tong waarnemen. Ook de huid speelt een rol bij het waarnemen, want die kan heel goed een aanraking voelen. De conclusie moet zijn, dat de plant een bewustzijn moet hebben, dat kennelijk zonder zintuigen, zoals mens en dier, kan waarnemen.
Duitse onderzoekers toonden aan dat een slijmschimmel (Physarum polycephalum) een intelligentie moet hebben. Met hun experimenten bewezen zij dat deze cel naar voedsel kan zoeken en dat voedsel kan isoleren en vervolgens verteren. Zodra de schimmel het voedsel heeft gevonden, produceert het organisme een stof die er voor zorgt dat er op die plek een compleet netwerk ontstaat dat het voedsel volledig omringt en verbruikt. Omdat de schimmel zich op deze manier verplaatst, concluderen de onderzoekers dat hij over een intelligentie moet beschikken. Dat dit kan en bestaat, beschrijft Jezus in de Jakob Lorber boeken, want het is de plantgeest, het leven in de plant, die waarneemt en het organisme bestuurt.
Ook planten hebben een geest, want planten zijn intelligente levensvormen, maar hun intelligentie staat op een veel lager peil dan dat van de mens. De plant heeft wel meer intelligentie dan een eiwit, enzym, organel of een cel. In feite is alle materie opgebouwd uit oerkrachten die voor iedereen herkenbaar zijn. Een heel duidelijk voorbeeld van het metaal ijzer heeft Jezus aan Jakob Lorber gegeven. De typerende natuurkundige en chemische eigenschappen van ijzer komen overeen met goed bekende geestelijke eigenschappen. Bijvoorbeeld, de hardheid van ijzer komt overeen met zelfzucht, want egoïstische mensen zijn vaak ‘hard’ voor hun medemensen. De elasticiteit van ijzer komt geestelijk gezien overeen met veerkracht. Dat is het vermogen terug te kunnen komen na tegenslag en de draad opnieuw kunnen oppakken.
Ziel en geest
Mensen kunnen dingen gewaarworden zonder dat er een zintuig bij betrokken is. Dit is intuïtie of gevoel, een innerlijk weten. Ineens weet iemand de oplossing van een probleem, de oplossing is hem ingevallen. Of er ontstaat een onbehaaglijk gevoel bij een gevaarlijke gebeurtenis, maar evenzo reageren mensen intuïtief op heel veel situaties. Maar intuïtie, wat is dat eigenlijk? Waar komt dat innerlijk weten, die inval of dat gevoel zo ineens vandaan? Dat komt van onze geest die de werkelijke bewoner van ons fysieke lichaam is en het lichaam met zijn ziel bestuurt. Steeds weer zijn er gebeurtenissen die gedachten en gevoelens oproepen waarop de ziel dan kan reageren. Het is de ziel die in de hersencellen kijkt en adequaat reageert op de waargenomen signalen. En het is haar geest die haar het leven geeft dat hij op zijn beurt weer van God heeft ontvangen en daar vrij over mag beschikken.
Hans de Heij
De zeven Geesten van God
Wanneer wij ons leven in Gods Hand willen leggen, is het belangrijk dat wij God in ons hart leren kennen. Meer duidelijkheid over Wie God in Zich is, kan wellicht duidelijker worden door de onderstaande tekst uit het Grote Johannes Evangelie over de Zeven Geesten van God.
[1] Rafaël zei: ‘Dat is toch slechts een overeenstemmend beeld van wat ik je zojuist over de schepping of de geleidelijke vorming van een compleet hemellichaam heb verteld.
[2] De oergeschapen grote geesten zijn immers de gedachten in God en de daaruit voortkomende ideeën. [3] Het mystieke getal zeven slaat op het volkomen oorspronkelijk goddelijke en het aan God gelijke in elke van Hem uitgaande gedachte en in iedere idee die door Hem is gevormd en als het ware uit Hem naar buiten is geplaatst. [4] Het eerste in God is de liefde. Die is in alle geschapen dingen te vinden, want zonder liefde kan niets bestaan. [5] Het tweede is de wijsheid, het uit de liefde voortkomende licht. Ook deze kun je in elk wezen aan zijn vorm waarnemen, want hoe ontvankelijker een wezen is voor licht, des te meer ontwikkeld, verfijnd en mooier zal ook zijn vorm zijn. [6] Het derde, dat uit de liefde en de wijsheid voortkomt, is de werkzame wil van God. Daardoor worden de gedachte wezens pas werkelijkheid, zodat zij dan werkelijk bestaan en aanwezig zijn, anders zouden alle gedachten en. ideeën van God hetzelfde zijn als jouw nietszeggende gedachten en Ideeën, die nooit realiteit worden. [7] Het vierde dat weer uit deze drie ontstaat, is en heet de orde. Zonder deze orde zou een wezen nooit een blijvende en vaste vorm en dus ook nooit een bepaald doel hebben. Want als je een os voor de ploeg spant en zijn vorm en gedaante zou veranderen, bijvoorbeeld in een vis of in een vogel, zou je daar dan wel ooit een doel mee kunnen bereiken? Of als je een vrucht zou willen eten, die voor je mond in een steen zou veranderen, wat zou je dan aan die vrucht hebben? Of als je ergens naar toe zou gaan over een vaste weg en de weg zou onder je voeten in water veranderen, zou de stevigste weg je dan iets helpen? Kijk, dat alles en ontelbaar veel meer wordt verhoed door de goddelijke orde als vierde geest van God! [8] De vijfde geest van God heet de goddelijke ernst, zonder welke geen enkel ding een bestaansmogelijkheid zou hebben, omdat hij overeenkomt met de eeuwige waarheid in God en die geeft aan alle wezens pas de ware duurzaamheid, de voortplanting, het gedijen en de uiteindelijke vervolmaking. Zonder die geest in God zou het er voor alle wezens erg slecht uitzien. Ze zouden zijn als de bouwsels van een fata morgana, die wel iets lijken te zijn zolang men hen ziet. Maar de voorwaarden waardoor ze veroorzaakt werden, veranderen maar al te gauw, omdat er geen ernst in heerste en de mooie en wonderbaarlijke bouwsels verdwijnen in het niets! Ze zien er weliswaar ook heel goed geordend uit, maar omdat er in de oorzaak die hen doet ontstaan geen ernst heerst, zijn zij niets dan loze, zeer vergankelijke bouwsels, die onmogelijk bestendigheid kunnen hebben. [9] Kijk, dit zijn dan al vijf grote oergeesten van God, en nu zullen we nog overgaan tot de twee laatste; luister dus nog verder naar mij! [10] Waar de hoogste liefde, de hoogste wijsheid, de almachtige wil, de volkomen orde en de onveranderlijk standvastigste ernst aanwezig zijn, moet toch duidelijk ook het grootste en eeuwig nooit bereikbare geduld aanwezig zijn, want zonder het geduld zou alles in een stroomversnelling geraken en tenslotte in een onontwarbare chaos van de oude wijzen eindigen. [11] Wanneer een bouwmeester een huis bouwt, mag hij toch naast de andere eigenschappen die daarvoor nodig zijn ook het geduld niet vergeten, want als hij dat niet heeft, dan – geloof mij -zal hij zijn huis nooit kunnen voltooien. [12] Ik zeg je: als God deze geest niet zou hebben, dan zou er al vrijwel eindeloos lang geen aardse zon meer in de oneindige ruimte schijnen en in de wereld van de geesten zou het er heel vreemd, volkomen onwerkelijk uitzien. Het geduld is de moeder van de eeuwige, onveranderlijke barmhartigheid van God en als deze zesde geest niet in God aanwezig zou zijn, waar en wat zouden dan alle schepselen tegenover de enige almachtige God zijn?! [13] Als wij dan ook op een of andere wijze falen en ons daardoor klaarblijkelijk prijsgeven aan de vernietigende vloek van de goddelijke liefde, wijsheid en van de goddelijke wil, waarop Zijn ernst volgt, vanwege de voorgegane orde, dan stoten wij op het goddelijke geduld, dat mettertijd toch alles in evenwicht brengt en brengen moet, want anders zouden alle schepselen, ook al waren ze nog zo volmaakt, zijn overgeleverd aan het eeuwige gericht van het verderf. [14] Het goddelijke geduld zou met de eerder genoemde vijf geesten in God wel één of ook wel talloos vele mensen op de hemellichamen scheppen en ook blijvend onderhouden, maar dan zou een mens of ook talloos vele mensen in het zware vlees een eindeloze tijd voortleven en van een uiteindelijk vrij worden van de ziel uit de banden van de materie zou dan eeuwig lang geen sprake zijn. Tevens zouden dieren, planten en mensen zich steeds maar vermeerderen en tenslotte door hun aantal op de beperkte ruimte van een hemellichaam zo dicht op elkaar gedrongen wonen, dat de een niet meer voor de ander opzij zou kunnen gaan. Met dien verstande dat een hemellichaam onder het beheer van het eindeloze goddelijke geduld ooit nog zover rijp zou kunnen worden dat het planten, dieren en mensen zou kunnen dragen en voeden. ja met de zes geesten waarmee ik je tot nog toe alleen maar heb laten kennismaken, zou zelfs het scheppen van een stoffelijke wereld oneindig traag gaan en het zou zeer de vraag zijn of er wel ooit een wereld in de materie te voorschijn zou komen. [15] Maar het geduld is, zoals reeds gezegd, de moeder van de goddelijke barmhartigheid en daarom is de zevende geest in God dan ook de barmhartigheid, die we ook de zachtmoedigheid willen noemen. Die brengt alles in orde. Zij ordent alle eerdere geesten en zorgt voor de tijdige rijpheid zowel van een wereld als van alle schepselen daarop. Voor alles heeft zij een bepaalde tijd gesteld en de rijp geworden geesten kunnen zodoende vlug en gemakkelijk hun volledige verlossing verwachten en hun eeuwige vrijheid en volledige levenszelfstandigheid aanvaarden. [16] Deze zevende geest in God zorgde er dan ook voor dat God Zelf in het vlees kwam om daardoor alle gevangen geesten binnen de kortst mogelijke tijd uit de harde banden van het noodzakelijke gericht van de materie te verlossen, en dit werk van Hem -de verlossing -kan dan ook de hernieuwde schepping van de hemelen en de werelden en dus het grootste werk van God genoemd worden, omdat daarin alle zeven geesten van God volledig evenwichtig werken, wat eerder niet zo zeer het geval was en ook niet zijn mocht vanwege de geest van de orde in God. Want vroeger werkte deze zevende geest in God, die je nu bekend is, slechts in zoverre met de andere geesten samen dat alle gedachten en ideeën van God realiteiten werden; van nu af aan werkt hij echter krachtiger en juist de volkomen verlossing is daarvan het gevolg. [17] En zie nu, dat zijn de zeven geesten van God die jij niet begreep; en al het geschapene Uit de zeven geesten van God komt in alles met deze zeven geesten van God overeen en draagt ze in zich. En de eeuwig voortdurende schepping en het evenzo onophoudelijk scheppen is het wat de oer-wijzen van deze aarde de ‘oorlogen van Jehova’ noemden.’Citaat uit het Grote Johannes Evangelie deel 7 / hoofdstuk 18 / pagina 229
Geschreven door Jakob Lorber, ‘Schijfknecht van God’.
Verlangen Verleiding Verslaving
Alweer enige tijd geleden las ik een bijzonder ‘Hemels Brood’, dat was nummer 7179. Bijzonder, omdat ik voelde dat-ie speciaal voor mij was bestemd. Het ging namelijk over verlangens en verleidingen. Er zijn onvervulde en onmogelijke verlangens, alsook gewilde en ongewilde verleidingen. Die heb ik namelijk; materiële en immateriële; niet veel, veelal onschuldig, maar toch.
Maar al snel kwam ik tot het besef dat natuurlijk iedereen dacht, dat dat Hemelse Brood speciaal voor hem, voor haar, bedoeld was. Want iedereen heeft verlangens en verleidingen, die zelfs kunnen uitmonden in verslavingen.
Meestal gaat het om eenvoudige, onschuldige verlangens en verleidingen. Maar één daarvan wilde ik eigenlijk niet meer; ik verzette mij ertegen. Een enkele keer met succes, maar meestal niet. Als dat verlangen maar even kwam bovendrijven, kwam direct de Verleiding, of beter, dan kwam direct de grote Verleider om de hoek kijken, en was ik verkocht. En daarna kwam natuurlijk de spijt en het schuldgevoel. En dan zei ik maar weer ‘Sorry. Vergeef me’.
En nu komt het bijzondere! Dat Hemelse Brood begon ik elke dag te lezen; elke dag opnieuw, nog steeds. En vrijwel direct was ik genezen. Sindsdien is dat verlangen, is die verleiding, verdwenen. Dat Hemelse Brood was met recht een geschenk uit de Hemel. Misschien doe ik met mijn verhaal iemand een plezier.
Henk Smit
De Nieuwe Mens in je hart
GJE Deel I hoofdstuk 140 vers 11 t/m 14
Mijn ziel wil kiezen
Leg mij in de aarde neer
de stof waaruit ik ben genomen
is uit de tijd gekomen.
Mijn ziel wil kiezen
het zelf te verliezen
zich verheffen tot de Allerhoogste
en opgaan in het Pure Zijn
de Volmaakte Liefde
Die altijd Is,
nooit eindigt,
nooit begon,
terugkeren tot de Bron.
Al wat geen liefde is,
heeft Jezus overwonnen,
met Hem is
Gods ware Koninkrijk begonnen.
Afgelegd het aardse kleed,
van alle onzuiverheid ontdaan,
schiep God in Jezus Christus ruim baan
voor Zijn kinderen
om in eeuwigheid
te blijven
in gelukzaligheid.
Bertie Gelijk
Hemels Brood 5976
Je hoeft alleen voor Mij te buigen. En waar denk jij dan aan, als Ik buigen zeg? Want er zijn nog veel gelovige mensen die daarbij denken aan het letterlijke buigen van het hoofd en van de knieën. Maar dat letterlijke buigen bedoel Ik niet. Aan het hof, voor koningen en keizers, voor hoogstaande lieden moesten mensen buigen en dat gold als een teken van eerbied voor de heerser, voor degene met de macht. En zo werd er gebogen voor de grootste tiran. De buiging werd wel gemaakt, maar voor velen was er voor die tiran geen respect, ook al gold die buiging als een blijk van respect.
Met voor Mij buigen bedoel Ik dan ook iets heel anders dan het hoofd buigen en de knieën buigen. Ik bedoel daarmee dat je jezelf, je eigen willen afstaat voor Mijn wijze liefde, voor datgene wat Mijn wijze liefde je aanreikt. Want zolang je aan je eigen bevindingen, aan je eigen ideeën, je eigen invullingen vasthoudt, heb je je handen vol en kun je wat Ik je aanreik niet aannemen. Buigen zoals Ik dat bedoel is tot nederigheid komen, tot het inzicht komen dat er geen betere adviezen zijn om aan te nemen dan Mijn adviezen in je hart. Buigen is toegeven dat je eigen invullingen tekortschieten en Mijn adviezen het beste zijn om op te volgen. Buigen is de moeite die het je kost om wat je zelf wilt, los te laten voor wat Ik het beste voor jou vind, voor Mijn liefde en haar wijze en waardevolle aanwijzingen. De moeite nemen om dat te doen is voor Mij buigen, niet letterlijk, maar geestelijk, het is jouw wil gelijk maken aan Mijn Wil. Niet omdat Ik dat wil, maar omdat jij inziet dat alleen Mijn wijze liefde jou alles wat goed is kan geven.
Iedereen mag letterlijk buigen en op de knieën gaan als het hem helpt om in zijn hart tot ware nederigheid te komen, maar het belangrijkste is niet dat buigen en dat door de knieën gaan, het belangrijkste is dat je met heel je hart er zeker van bent dat Mijn liefde je eeuwig en altijd meer kan geven ten gunste van jouw welzijn dan je zelf ooit kunt bedenken. En daarom zeg Ik niet voor Mij te buigen om Mij, omdat het voor Mij nodig zou zijn, maar juist voor jou, alleen voor jou en voor jullie allemaal. Want wie aan zichzelf kan toegeven dat hij met Mijn adviezen het beste geholpen is en daarvan in zijn hart ook volkomen overtuigd is en in nederigheid zijn eigen willen opzij zet voor Mij, die buigt voor Mij. Want daarmee toont hij Mij in zijn hart dat hij in Mijn liefde gelooft en op Mij en Mijn liefde vertrouwt. Meer vraag Ik niet dan dat. Buigen is jezelf, je eigen meningen, je eigen invullingen afstaan voor Mij en Mijn liefde, uit de overtuiging in je hart, omdat je weet dat Ik jou altijd het beste geef: Mijn wijze liefde, Mijn ware eeuwige leven.
De ware eer en het ware gebed
Citaat uit het Grote Johannes Evangelie deel III / hoofdstuk 36 / pagina 70
Geschreven door Jakob Lorber ‘Schijfknecht van God’.
Dankbaarheid
Niet zo lang geleden kwam ik in een situatie waarbij ik mij ernstig tekortgedaan voelde en daarbij voelde ik mij ook nog eens niet gehoord. Ik begon mij daartegen te verzetten, een bekend gegeven denk ik, want wanneer ons iets aangedaan wordt, zetten we erop in dat recht te zetten. Niet alleen voor jezelf, maar vaak ook wanneer je ziet dat iemand anders tekortgedaan wordt, dan wil je dat rechtzetten. Op zich is dat niet verkeerd, wanneer het met de juiste intentie gebeurt, dat is, wanneer je de ander voor zijn bestwil zijn gedrag onder ogen brengt, maar zo is het vaak niet. Vaker is het om verhaal te halen voor jezelf. En dan kan het zijn dat je behoorlijk geïrriteerd op iemands gedrag reageert. Nu heb ik in sommige situaties best een wat kort lontje, zoals dat in de volksmond heet, maar deze keer hield ik het bij een flinke irritatie in mijzelf. Want ik besefte wel dat een geïrriteerde reactie niet de juiste zou zijn.
Maar dat gevoel van irritatie was niet meteen weer weg, dus ik bad de hemelse Vader om mij daarvan af te helpen. Mij werd gevraagd wat mijn dankbaarheid was. Want vaker voel ik diepe dankbaarheid voor wat ik van Hem voel en mag verstaan, voor wat Hij mij geeft en wat ik mag doen, of voor Zijn hulp, en noem maar op. Mij werd duidelijk gemaakt dat dat een makkelijke vorm van dankbaarheid is. Moeilijker is het om dankbaar te zijn wanneer je iets te dragen krijgt van wat een ander je aandoet, de pijn die dat kost te dragen, het ongemak wat dat geeft te dragen, hoe erg de pijn en het ongemak ook zijn, daar dankbaar voor zijn. Dat was nog niet eerder zo duidelijk bij mij opgekomen, maar ik zag direct wel dat wat de hemelse Vader mij voorhield de enige ware en beste oplossing was en ik erkende dat in mijn hart. Op dat moment trok de irritatie helemaal weg, ik begreep hoe ik mij volgende keer mag opstellen. Of het mij lukt, dat kan ik nog niet beloven, maar mijn best zal ik er zeker voor doen.
Ingrid Franssen
Een verhaal uit India over een nuttige gebarsten emmer
Een waterdrager in India had twee grote emmers; elke emmer hing aan één kant van een juk dat hij over zijn schouders droeg. Eén van de emmers had een barst en de andere emmer was in perfecte staat. Terwijl die tweede emmer aan het einde van de lange weg tussen de rivier en het huis van de meester een volle portie water afleverde was tegen die tijd de gebarsten emmer nog maar half vol.
Dat ging zo twee volle jaren door. De waterdrager leverde altijd maar anderhalve emmer water af in het huis van zijn meester. Natuurlijk was de goede emmer bijzonder trots op zijn prestaties omdat hij perfect voldeed aan het doel waarvoor hij gemaakt was. Maar de arme gebarsten emmer was beschaamd om zijn gebrek en voelde zich ellendig omdat hij maar de helft kon presteren van wat je van hem had mogen verwachten.
Nadat hij zich zo twee jaar lang als een mislukking had beschouwd begon hij op een dag bij de rivier tegen de waterdrager te praten. “Ik ben beschaamd over mezelf en ik wil me bij jou verontschuldigen.”
“Waarom?,” vroeg de waterdrager, “waarom ben je beschaamd?”
“Omdat ik de laatste twee jaar slechts in staat ben geweest om maar een halve portie water af te leveren. Door die barst in mijn zijwand verlies ik voortdurend water onderweg naar het huis van je meester. Door mijn falen moet jij zo hard werken en krijg je niet het volle loon voor je inspanning,” antwoordde de emmer.
De waterdrager kreeg medelijden met de oude gebarsten emmer en wilde hem troosten, hij zei: “Als we dadelijk teruggaan naar het huis van mijn meester moet je eens goed op die prachtige bloemen letten aan de kant van de weg”.
En inderdaad: toen ze de heuvel opliepen zag de gebarsten emmer de prachtige wilde bloemen langs de kant van de weg en dat bracht hem toch een beetje troost. Maar aan het einde van de reis voelde hij zich toch weer ongelukkig omdat de helft van het water weer was weggelopen en hij verontschuldigde zich opnieuw bij de waterdrager omdat hij weer gefaald had.
De waterdrager bekeek de emmer en zei: “Heb je dan niet gezien dat er alleen maar bloemen groeien langs jouw kant van de weg en niet langs de kant van de andere emmer? Dat komt omdat ik altijd al wist dat je een beetje lekte en ik heb daar mijn voordeel mee gedaan. Ik heb bloemzaadjes geplant aan jouw kant van de weg en elke keer als we terugkwamen van de rivier heb jij ze water gegeven. En zo heb ik twee jaar lang telkens prachtige bloemen kunnen plukken om de tafel van mijn meester mee te versieren. Als jij niet zou zijn zoals je nu eenmaal bent dan zou zijn huis er nooit zo prachtig uitzien.”
Als het niet goed gaat met ons, kijken we vaak naar onszelf zoals die gebarsten emmer deed. Herstel betekent niet dat je weer een perfecte mooie emmer zult worden. Het betekent dat je gaat inzien wat voor mogelijkheden je hebt ondanks de door het leven ontstane barsten. Als ‘gebarsten emmer’ vergeet je soms dat je nog veel kunt bereiken en betekenen. Dat je juist door je imperfecties een uniek en prachtig mens bent.
Eeuwig Leven
Het is niet zomaar dat wij mensen van onze Schepper de volkomen vrijheid van keus gekregen hebben. Het is het besef van ons bestaan, maar niet alleen dat, het is ook de verantwoording voor alles wat wij doen en zeggen en daarbij komt dat het de bedoeling is dat wij zelf, persoonlijk, ieder voor zich, ontdekken Wie onze Schepper is, Wie in de Mens Jezus Christus is en wie wij als mens zijn en wat het ware leven dat wij gekregen hebben is.
Zowel in de Bijbel als in andere geestelijke boeken met Gods Woord, krijgen wij uitleg over Gods Wil, over Zijn Koninkrijk, Zijn liefde, Zijn wijsheid, maar vaak bedekt, in vergelijkingen, niet rechtstreeks. Het is de bedoeling dat wij met die uitleg, met alle aanwijzingen die ons gegeven zijn, tot een eigen conclusie, tot de ontdekking komen Wie God is, Wie in de Mens Jezus Christus is en wat ons werkelijke leven is. Het is de bedoeling dat wij de werkelijke waarde van ware liefde en haar ware wijsheid ontdekken en uit eigen overtuiging aannemen om naar te handelen en zelf te zijn, zodat wij het ware leven in ware liefde en haar wijsheid uit eigen vrije overtuiging zelf willen zijn, vanuit een waar geloof, een werkelijk verstaan.
Gods Zoon, de Mens Jezus Christus kwam op aarde om de mensen tot eigen inzicht te brengen over Wie Hij is, Wie God in Hem is en over wat het ware leven is. Steeds was er maar een deel van de mensen die het gegeven was om Hem te begrijpen. Ook in deze tijd is het een deel van de mensen die begrijpen dat Jezus Christus meer is dan zomaar een gewoon mens met een passie, die zien dat God in de Mens Jezus Christus is. Wie God in Jezus Christus herkent, die herkent Hem in zijn hart, die voelt in zijn hart de verbinding met God, zijn Schepper, in Jezus Christus, in de Mens.
In de Bijbel staat geschreven:
Johannes 5 vers 24:
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie Mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
En in Johannes 6 vers 40:
Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongste dage.
Ingrid Franssen
Hemels Brood 7428
Zie, al wat letterlijk als Mijn Woord geschreven staat, staat er niet vanwege de letterlijke betekenis, maar omdat wat ermee bedoeld wordt niet anders beschreven kan worden, omdat het niet in taal te vatten is. Maar ieder mens heeft in zich het vermogen om van datgene wat als Mijn Woord letterlijk geschreven staat in zich te voelen wat de diepere betekenis is.
Maar niet bij iedereen is dat vermogen genoeg ontwikkeld en er zijn meerdere lagen die steeds een diepere betekenis weergeven. Hoe minder ontwikkeld dit vermogen is, des te minder diep zal Mijn Woord begrepen worden en zo zijn er veel mensen die vooral hetgeen letterlijk beschreven staat als de enige betekenis nemen. En deel van hen ziet daar dusdanige tegenstrijdigheden in, dat zij Mijn Woord als niet aanneembaar terzijde schuiven en geen aandacht meer geven.
Het vermogen om Mijn Woord zoals het letterlijk beschreven staat dieper te gaan begrijpen, hangt samen met de mate van geloof, de mate van eerlijkheid, de mate van onbaatzuchtigheid, met innerlijke liefde, met het contact met Mij in het hart en het verlangen om Mijn Woord te verstaan en Mij meer en meer te leren kennen. In ieder mens ligt de prikkel van Mijn liefde als een smeulend vuurtje en de ene mens reageert op die prikkel meer dan een ander, steeds zoals het bestemd is terwijl ieder mens vrij is om zijn eigen keuzen te maken. En precies met de in vrijheid gemaakte keuzen hangt ook de mate van het vermogen om Mijn Woord dieper te kunnen verstaan samen.
Dat lijkt hier eenvoudig te verstaan, maar in werkelijkheid is die samenhang gecompliceerder, want deels is het Mijn Wil die in de bestemming van alles ligt, en evengoed heeft de mens zijn vrijheid waarin hij zijn eigen keuzen kan maken en zijn verlangens kan volgen. Verlangens waar de verleiding vat op kan krijgen, en hoe meer aan eigenbelang wordt toegegeven, des te minder ontwikkelt zich het vermogen om Mijn in de Bijbel geschreven Woord in diepere lagen innerlijk te gaan begrijpen.
Maar regelmatig geeft Ik Mijn licht aan de mensen op allerlei manieren, door allerlei gebeurtenissen, door meer uitleg in directere bewoordingen, opgeschreven door hen die dieper zijn gaan begrijpen en het verlangen in zich voelen om dat weer te geven, door Mij geïnspireerd in hun hart, waar zij in alle vrijheid bij Mij komen, om Mij, om Mijn liefde en haar wijsheid. Ook jij bent welkom om bij Mij in je hart te komen, kom en leer Mij in waarheid en liefde kennen en Mijn Woord dieper verstaan.
—————
Eeuwig liefde
Voor ons is eeuwig leven:
eeuwig liefde zijn
Daar mag iedereen anders over denken
maar denk je eens in hoe het zou zijn
als iedereen alleen liefde zou zijn
vanuit liefde zou handelen
vanuit liefde zou geven
alleen liefde zou leven…
Citaat van onze Levend Hart site
Zegening
Dit is de grootste zegening:
Liefde voor God in je hart voelen,
en daar naar handelen,
en beseffen:
“De waarheid zal u vrijmaken”
Uit het hart
Een gebed
Lieve Hemelse Vader,
vul ons hart met Uw liefde en help ons om Uw liefde
in alle opzichten voor altijd te zijn!
Uit het hart
Waar je ook bent
Of je nu in de Sahara bent of op de Noordpool, waar je ook bent, je kunt er altijd naar de kerk gaan. Op elk moment van de dag. Want de kerk is in je hart. Het is de plek waar je innerlijk contact kunt maken met je Schepper, met Jezus Christus, met Zijn ware liefde. Naar de kerk gaan is in je hart naar Hem gaan en naar Hem luisteren, met Hem spreken, Zijn liefde voor ons allemaal voelen en weten, Hij is altijd in liefde bij jou, waar je ook bent!
Uit het hart
Aanvaarden:
overgeven in vertrouwen
geeft je vrede, vreugde en
liefde
Aanvaarden.
Bij aanvaarding hoort overgave en
vertrouwen.
Vertrouwen dat de Schepper in totale
liefde schept in het nu.
Dat je je in Zijn hand (waarin jouw
naam geschreven staat) kunt overgeven.
Alles komt goed.
Alles wat je gebeurt in het nu is onderdeel
van Zijn scheppingsplan.
Dat plan is volmaakt.
Elk onderdeel is volkomen in liefde gedacht.
Dus leef je leven in vertrouwen
hierop en Zijn wil geschiede.
In de hemel en op aarde.
En Zijn vreugde, vrede en liefde
is jouw deel.
Netty Robeerst Uit “Alledag”
Overstappen
Stap voor stap
Ga je de weg
Zijn Weg
Hij wacht op jou
Dus kom maar, Zegt Hij
Overstappen.
Van donker naar licht.
Telkens een lichtere kleur. Stapje voor stapje ga je verder. Totdat je komt waar je zijn moet.
Je denkt dat je er bent en dan blijkt er nog een trapje te zijn.
Je denkt : het kan niet meer mooier.
Toch kan dat bij God wel.
Let er op dat je niet terugvalt.
Je mag het volmaakte bereiken.
Je bent immers geschapen naar Zijn Beeld en Gelijkenis.
Hij wil dat je er bent.
Ga dus maar een stapje verder.
Netty Robeerst Uit “Alledag”
Water
Van water wordt gezegd dat het
het deemoedigste element is,
het zoekt altijd het nederigste punt.
Maar zo nederig als water is,
zoveel kracht heeft het ook.
Het holt de hardste steen uit,
het verplaatst het zwaarste beton.
Zouden wij zo nederig zijn als water,
welk een kracht zou zich dan in ons openbaren.
De hemelse kracht van ware liefde,
de liefde van onze Schepper.
Ja, in nederigheid ligt Zijn grote macht en kracht
in liefde en wijsheid verborgen.
En in ware nederigheid,
kunnen wij die ware liefde zijn.
Ingrid Franssen
In je hart
Ja, Ik ben in je hart, Ik ben de liefde die je voelt in je hart, Ik ben de warmte die je voelt in je hart, Ik ben de blijdschap die je voelt in je hart, Ik ben de vrede die je voelt in je hart, Ik ben het geluk dat je voelt in je hart, ja Ik ben in je hart! Ik ben de tranen van geluk als je blij bent, maar ook de tranen van verdriet als je treurig bent om het verdriet van anderen. Ik ben je hand als je vrijgevig bent naar degenen die behoeftig zijn. Ik ben je ogen als je ziet hoe het is, hoe liefde waarlijk is, Ik ben je oren als je hoort en begrijpt hoe liefde waarlijk is, Ik ben je interesse als je belangstelling hebt in het goede liefdevolle, Ik ben je gemoed als het vol loopt met barmhartigheid. En als Ik jou ben, ben jij Mij!
Citaat uit Hemels Brood 561
Wijs de bloem aan die jou aantrekt en je tekst draait naar voren.
Jouw tekst
Liefde heelt niet alleen alle wonden, liefde laat ook God zien in je hart!
Jouw tekst
Waar liefde woont gebied de Heer Zijn zegen, daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen.
Jouw tekst
In Gods liefde zijn alle mensen gelijk, niemand is meer of minder dan een ander, onthoud dat!
Jouw tekst
Nederigheid is de basis waarop ware liefde groeit en tot vrucht komt!
Jouw tekst
Wat de wereld ook beweerd, misschien zelfs bewijst, leg het naast je neer, luister naar Mij in je hart.
Jouw tekst
Je hebt de vrijheid om alles zelf te doen, maar wanneer je Mijn uitgestoken Hand grijpt, bereik je meer en het beste.
Jouw tekst
Al was je de rijkste mens in het hele universum, al kende je alles wat er te kennen is, zonder ware liefde heb je evengoed niets.
Jouw tekst
Omdat Ik alles geschapen heb, ben jij, mens van vlees en bloed, Mijn kind in ware liefde, voor eeuwig en altijd.
Hemels Brood 7430
Nog zijn er mensen die in Mij geloven en rampen en moeilijkheden als boosheid van Mij zien, maar het is de boosheid van de verleiding, daarin zit de boosheid. Wanneer een mens zijn zin niet krijgt, kan hij boos worden, die boosheid is niet Mijn boosheid, het is de verleiding die het verlangen naar iets dat de mens wil voedt en vervolgens niet aan dat verlangen voldoet. Want dat geeft de verleiding macht en maakt de mens machteloos.
Ik heb alle macht in eeuwigheid, want Ik ben het leven. Ik ben alles, in en om alles en iedereen, en de verleiding wil Mijn macht. Het maakt hem boos dat het hem niet lukt om die macht te krijgen. Daarom verleidt hij de mens, maar ook dat geeft hem geen werkelijke macht, alleen schijnbare macht, en dat maakt hem boos, en die boosheid komt tot uiting in allerlei vormen in de natuur, waar hij een zekere vrijheid heeft om zich te uiten. Al naargelang de mens zich in zijn vrijheid gedraagt, reageert de verleiding in de natuur, geheel in overeenstemming met de afdwalingen van de mens, die in zijn vrijheid afwijkt van waarheid en ware liefde in allerlei vormen. Daarom, denk niet dat allerlei natuurgeweld Mijn boosheid is. Het is Mijn liefde waarmee Ik alles steeds ten beste voor de mens keer, voor het doel van zijn verblijf op aarde, en wel zodanig, dat hij Mij leert kennen, niet in boosheid, maar in ware liefde, niet buiten hem, maar in hem, in zijn hart. Zo is alles voor alle mensen precies ten beste door Mij in Mijn ordening gezet.
Ik heb geen boosheid nodig, Ik heb alle macht, en Mijn macht is ware liefde en haar volmaakte wijsheid. En, lieve mensen, die macht, die Mijn liefde is, kunnen jullie allemaal ook hebben, ook al probeert de verleiding jullie verlangens naar een zekere macht om de dingen in eigen hand te krijgen, te voeden. Alle werkelijke macht is Mijn liefde en haar wijsheid. In Jezus Christus, in Zijn lijden, sterven en opstanding, heb Ik laten zien dat Ik die macht van ware liefde en haar wijsheid niet uit handen geef, omdat Ik die liefde, het ware leven, alle macht in eeuwigheid Ben. En wie de verleiding met liefde weerstaat, die heeft diezelfde macht, die hoger gaat dan alle boosheid en meer geeft dan alle aardse rijkdom bij elkaar. Ik ben leven, ware liefde en ware wijsheid, eeuwig altijd. Tot in de oneindigheid zal er bij Mij nooit enige boosheid zijn. Maar in ware ernst zal Ik datgene tot Mijn liefde trekken wat door de verleiding dreigt te worden meegetrokken in het niets. Want jullie zijn Mijn leven, en dat, lieve mensen, zullen jullie hoe dan ook altijd blijven.
Volgende uitgave is gepland:
eind september 2021